Carol

Carol

All you need is love
Pressefoto
Mathias Lindeborg

Kærlighed er svært definerbar, fordi det er, og forstås, forskelligt. Kærlighed varierer alt efter stadier, og tilpasser sig et utal af situationer. Kærligheden til din kæreste, er ikke identisk med kærligheden til familiemedlemmer. Men det er stadig kærlighed.  Derfor er begrebet kærlighed svært at definere, da der findes mange facit. Kærlighed kan derfor være mellem ikke jævnaldrende, og være mellem personer af samme køn.

Carol udspiller sig i 1950'ernes New York. Therese Belivet (Rooney Mara) arbejder som ekspedient på etagen med legetøj, i et stormagasin. Det er jul, og fyldt med mennesker. Therese står bag disken og bærer ufrivilligt magasinets officielle nissehue. Thereses blik mødes tilfældigt med en af kundernes. Kunden ser lettere konfus ud, og virker til at lade sig forvirre af kombinationen bestående af børnelatter og julemusik. Sikken voldsom trængsel og alarm. Therese bryder sit blik, da en anden kunde søger hendes hjælp. Øjeblikket var brat, og livet går videre, indtil at kunden fra før, kunden med det fængslende blik, står foran hende. Hun hedder Carol (Cate Blanchett), og mangler en gave til sin søn.

Romancen starter helt uskyldigt som et tilfældigt møde mellem kunde og ansat. Men det er klart at se, hvilke følelser, der er tændt i de to vidt forskellige Carol og Therese. Carol er på vej ud af et ægteskab med sin husbond Harge, hvem hun har et barn med. Mens Therese først er ved at finde ud af, hvem hun er, og hvad hun vil. ”I don't know what I want. How could I know what I want? I say yes to everything”. I spændingsfeltet mellem moden erfaren dame, og ung nysgerrig livssulten kvinde, finder de noget ægte.

Carol fortælles som et meget langt flashback. Første gang vi introduceres for Carol og Therese, møder vi dem på en bar/restaurant. De kender hinanden, men hvorfra og hvordan ved vi ikke. De bliver afbrudt af en bekendt til Therese og splitter derefter op. Flere information får vi ikke, at vide inden flashbacket begynder. Derfra følger vi kronologisk flashbacket, indtil vi rammer realtiden, og igen er på baren/restauranten, hvor vi startede.

Men egentlig er det hverken fortællemetoder, specialeffekter, kameraindstillinger eller postproduktion, som gør Carol god. Det er enkeltheden i det gode skuespil og velskrevne manuskript, der bærer filmen i mål og lidt længere endda. Så skader det selvfølgelig ikke, at instruktør Todd Haynes er en meget erfaren mand, når det gælder stærke kvindelige skuespilsroller. Både Julianne Moore og Cate Blanchett har fået Oscar-nomineringer under hans instruktion.

Carol er derfor en universel kærlighedshistorie, som minder os om det smukke ved kærlighed selv, hvis det er kærlighed, der skal kæmpes for. Carol er en kærlighedshistorie, som når udover barrieren indenfor kærlighedshistorier, der dikterer at kærlighed skal være lykkelig og feelgood. Carol fortæller om faregrupperne ved at elske, men fortæller også at kærligheden er al dårligdommen værd. Netop derfor er Carol vigtig og værd at se.

Titel: Carol
Instruktør: Todd Haynes
Label: Number 9 Films / Killer Films / Film4 Productions