John Carpenter

Gysermesteren indtog Koncerthuset
James Hjertholm
Erik Bagger Hviid

Mens publikum så småt finder sig til rette på deres sæder, synger en stemningsfyldt musik ud gennem Koncerthuset, og mørket falder på.

Foran scenetæppet, udført som et filmkameras karakteristiske firkantede linseskygge, der tårner sig op midt i salen, stiller John Carpenter sig med sine fem musikere, og stortrommen begynder at slå.

Mens den brager derudad, får vi på storskærmen tegnet Manhattans bybillede i 80’ernes grafiske neonstil, og temaet til ”Escape from New York” sætter i gang. Klapsalver og hyl buldrer om kap med musikkens og billedernes fortælling om Snake Plisskens halsbrækkende strabadser i et dystopisk New York. Ikke så snart er den sammenklippede version af filmen slut, og billeder fra ”Assault on Precinct 13” ruller henover skærmen til temaets hamrende bas-synth. Publikums øredøvende applaus vidner, om en mand der ikke blot har fascineret og tryllebundet publikum med sine film, men også med sine selvskrevne og selvindspillede soundtracks. En stærk start, der tydeligt viser, at dette ikke bare er en gennemspilning af forskellige titelmelodier, men at musikken med sine eksplosive trommer og 70’er heavy licks er tilpasset koncertmediet.
Han taler et par ord og bryder så over i sange fra albummet ”Lost Themes”, der i mangel af film, bliver komplementeret af et større lysshow. Disse sange stabler et reelt synth-rock show på benene, men uden at 80’er stemningen får lov til at forlade lydbilledet på noget tidspunkt.

Med både ”They Live” og ”The Fog” tager aftenen en mørkere drejning, og så lyder en hyldest til komponisten, Ennio Morricone, der skrev musikken til John Carpenters legendariske sci-fi horrorfilm ”The Thing”. Her bliver det for alvor svært at vide, hvor man skal kigge hen, for nu tager bare ét af John Carpenters mange grusomme væsener fokus fra musikerne, og vi bevæger os over i den verden, hvor John Carpenter for alvor regerer.

Aftenen bliver mod enden mere selvironisk med musik og billeder fra ”Big Trouble in Little China” og ”Christine”, der begge, i folkemund, nok ville klassificeres som b-film.

Titel: John Carpenter 30-05 - 2016
Sted: Koncerthuset