Farveblind

Farveblind

En undervurderet dansefest
Nancy Hancock
Nancy Hancock

Farveblind blæste publikum omkuld med perfekt koordinerede drop og rave-lignende numre, som rammer et bredt spektrum inden for den elektroniske genre. Koncerten var som en snebold ned ad et bjerg, og drengenes energi på scenen efterlod alle i en trance.

Den Aalborgensiske duo Farveblind inviterede i fredags til en ond, elektronisk, dansefest, som alt for mange gik glip af. Desværre. To halvgenerte fyrer træder op på scenen, mens lysene i lokalet slukkes. Magnus Pilgaard Grønnebæk og Jens Asger Lykkeboe Mouritzen startede aftenens koncert ud med en mørklagt scene på Pumpehuset og en stemmeoptagelse om house-musik. Stemningen blev lynhurtigt pisket op, da de spillede åbningssangen, og beatet galoperede afsted i takt med drengenes kroppe.

Publikum begyndte efterhånden at bevæge sig en smule mere hen mod scenen, men formåede desværre først i slutningen af settet at finde mod til at danse ligeså vildt, som Farveblinds kontrollerede kaos lægger op til. Man får en fornemmelse af trancelignende tilstande hos gutterne på scenen, og det er stærkt smittende.

Med vokal-playback og beats, som tager én tilbage til Daft Punks tidlige stadier, er farveblind den sidste måde, hvorpå jeg vil beskrive duoens dynamiske lyd.  Gruppen formår at bringe en krigsstemning frem i deres musik og på trods af kun at være to på scenen, fyldte de rummet ud og kom langt ud over scene kanten, da Magnus Pilgaard Grønnebæk vælger at tage en tamburin frem og bevæge sig rundt. Som et af de afsluttende numre gjorde de oven i købet brug af Bollywood lignende rytmer, hvilket viste at de arbejder med alt lige fra højt og øreblødende til stille og næsten basløst.

Da showet når sin afslutning, er der et par stykker, som råber om mere og alle er lidt I tvivl om, hvor den elektriske energi Farveblind serverede kom fra, og de forsvandt lige så pludseligt fra scenen, som de var kommet.

Titel: Farveblind
Sted: Pumpehuset
Dato: 05-05 - 2016