Childish Gambino

Childish Gambino

”Awaken, My Love!”
Ibra Ake
Shayi Addean

Jeg elsker Childish Gambino, og jeg er forelsket i Donald Glover. Så er det sagt. Første gang jeg stiftede bekendtskab med manden bag aliaset, var tilbage i 2009 da den amerikanske komedieserie ”Community” havde sin premiere, og Donald Glover spillede rollen som Troy Barnes. Før det gjorde han sig bemærket på NBCs komedieserie ”30 Rock”, for der var engang hvor Glover først og fremmest var manuskriptforfatter, så skuespiller og sidenhen artist.

Det var samtidig også i 2009, at Glover for alvor prøvede kræfter af som Childish Gambino som artist ved hjælp af nogle musikalske inputs i ”Community” og kiksede mixtape-udgivelser på siden, indtil Childish Gambino i 2011 udgav sit debutalbum ”Camp”. Sidenhen er det blevet til yderligere seks udgivelser i form af både mixtapes, EP’er og studiealbums. Udgivelser der som en samlet pakke viser den udvikling Childish Gambino som artist har været igennem. Senest er der tale om udgivelsen af ”Awaken, My Love!”, som har en klar psykedelisk soul og funk lyd til sig. Det er ikke nødvendigvis er en dårlig ting, men ikke desto mindre betyder det, at det differentierer sig markant fra Gambinos tidligere udgivelser, som lænede sig mere mod hiphop og r’n’b scenerne.

Mine førstehåndsindtryk var, at jeg kun kunne lide ”Redbone” og ”California”. Sidstnævnte gjorde mig glad. Nummeret beskriver alt jeg forventer af den solskinsrige stat – weed, piger og knuste drømme, og så synes jeg heller ikke det lyder al for skidt at være bo i en halvfesen lejlighed i Koreatown og være fattig. Vi andre lever på samme måde på Nørrebro. Desuden minder nummeret mig om Harry Nilssons ”Coconut”, og det er fandme et nummer der vil noget.

Personligt kom jeg selv på en følelsesmæssig rutsjebane, da albummets to singler udkom med en uges mellemrum. ”Me and Your Mama” faldt virkelig ikke i god jord hos mig, hvorimod ”Redbone” fortsat er albums favoritten. Hele albummet, som desuden er lavet i samarbejde med Ludwig Göransson, er et velproduceret album med lyriske guldkorn, som repræsenterer Donald Glover som privatperson via Childish Gambino som artist.

Albummet viser hvor både Glover og Gambino er anno 2016. Men det kræver et åbent sind overfor de nye veje Childish Gambino-projektet åbenbart skal til at gå. Veje som jeg synes går parellelt med Donald Glovers nyeste anmelderroste tv-serie ”Atlanta”. Serien som handler om to fætre der prøver at klare sig i musikbranchen er nutidig, og ikke mindst kritisk overfor en branche der ikke altid giver velfortjente gulerødder.

Dette kommer særligt til udtryk på nummeret ”Zombies”: All I see is zombies feeding all around us / All they eat are people (and you won’t survive)”. Afsluttende understreger Kari Faux hele pointen under omkvædet: “We’re coming out to get you / We’re all so glad we met you / We’re eating you for profit / There is no way to stop it.”.

Lyt til det gamle Childish Gambino, lyt til det nye Childish Gambino, se “30 Rock”, “Community”, og særligt “Atlanta” og bliv fascineret af et menneske og en artist der vil have dig med under overfladen og få en dybere forståelse af tilværelsen. Det gør han ved at skabe en samlet helhed omkring alt han har lavet, for de tilsammen udgør hvem han er, og hvad han står inde for. For som han engang freestylede: ”Try to stay inside, I don’t really like appearances / I try to stay inside, but they stil got something to say / Are you still on the show / Are you dating Jhené / It’s deeper than that”.

Titel: Awaken, My Love!
Label: Glassnote Records